Saturday, April 2, 2011

duRian dan Ukhuwah..


Assalamualaikum w.b.t..

Citer pasal durian ckit ari ni, alhamdulillah tmpat sy tgh berjuang menuntut ilmu ni da dilanda musim durian, tepi jalan berderet2 dgn longgakan buah durian.oh mmg sgt2 jatuh ati kalau da tiap ari dop memandangnnya..da hampir setahun rasanya xmenjamah isi kuning durian ni.
mmg xbleh jd..
so smlam dok planla gn housemate nk masak pulut duyan.alhamdulillah ari ni Allah permudahkan urusan,walaupun hanya bertiga tapi jayo jugak bab kata org kampung sy.
syukran kt k.anis&ja y mjayakan misi org kempunan duyan ni,syukran jgk kt umairah y sanggup tman sy g pasar untk bli santan.hihi..tp syg umairah xdapat join ktaorg td.apapun syukran kathir sahabat.

Cerita pasal durian ni bru sy tahu yang ia digelar sebagai raja segala buah bukan kerana kulitnya yang keras dan berduri, tetapi kerana khasiat yang dimilikinya. khasiatnya plak, Durian ni mengandungi phytonutrien dan anti-oksidan yang tinggi. Ia dikatakan dapat menurunkan kadar kolesterol dan membersihkan darah. Ada kajian mendapati durian dapat mengelakkan jangkitan kulat. Ini kerana kandungan zat besi yang tinggi membantu sel darah putih menghasilkan kimia semulajadi membunuh jangkitan.

Durian juga mengandungi asid amino dan vitamin B, C dan E dan ia tinggi kandungan anti-oksidan. Anti-oksidan membantu memperlahankan kemusnahan sel-sel kesan dari radikal bebas seperti pencemaran udara dan asap rokok. Dengan cara ini, ia mengurangkan proses penuaan membuatkan kita awet muda. Ia juga baik dimakan ketika demam.

Tryptophan adalah antara bahan yang didapati di dalam asid amino di dalam durian. Tryptophan adalah keperluan bagi mengawal tahap serotonin dalam tubuh. Serotonin adalah hormon yang memberikan ketenangan dan keceriaan serta penawar insomnia. Mereka yang kurang serotonin selalunya tidak dapat mengawal emosi, sering marah dan menghadapi tekanan perasaan.

Subhanallah, banyak juga khasiatnya, apapun setiap kejadian yang Allah ciptakan pasti ada nilai dan hikmahnya, buat sahabat2 y xbleh makan duyan,rasanya pasni anda da bleh start rapat2 gn duyan..banyak khasiat 2.
wassalam..

p/s: sebenarnya durian cerita no2 dah,y pnting ukhuwah y kami jalinkan di sebalik episod durian.sgt2 indah i.Allah.uhibukifillah abadan2.

2 comments:

  1. wah..best tu..kak bi mekacih gak..ni ase nak wat kenduri durian ni..hehe..TUNGGU!!..patut la kak bi sentiasa nampak muda n penyabar sal suke makan durian ea..hehe..

    ReplyDelete
  2. subhanallah banyaknya khasiat durian ni k.bi...apa pom durian the best..hehe

    ReplyDelete